Hoe Social Media bijdraagt tot succes! 

In het voetbal is een nieuw fenomeen ontstaan: YouTube-teams. Deze ploegen zijn actief in het amateurvoetbal en maken tijdens het seizoen een serie over hun belevenissen op en naast de voetbalvelden. Deze clubs zijn enorm populair en hebben soms al een grotere online fanbase dan de meeste profclubs. Met name in Engeland manifesteert deze trend zich. Zo verandert YouTube de aanblik van het (amateurvoetbal).

442.000 abonnees op YouTube, sponsors als adidas, Coca-Cola, Championship Manager én sportief succes op het veld. Nee, het gaat hier nier over een club uit de Premier League, maar over Hashtag United - een semiprofessionele club, opgericht door YouTuber Spencer Owen. De club werd op 18 april kampioen in de Eastern Counties League Division One South, het tiende niveau in Engeland. Theoretisch gezien is Hashtag United nog maar acht jaar verwijderd van de Premier League.

Hashtag United is dus het project van Spencer Owen. De 30-jarige Engelsman werd bekend door video’s te maken waarin hij over voetbal praatte en games speelde. Zijn liefde voor voetbal uitte hij ook door demonstratiewedstrijden te organiseren met zijn eigen team: Spencer FC. De ploeg speelde onder meer op Wembley en in het Etihad Stadium. Via zijn eigen account Spencer FC werden de wedstrijden – in FIFA-stijl, met challenges, commentaar en spectaculaire herhalingen – uitgezonden. De duels werden op YouTube zó goed bekeken dat Owen in 2016 besloot zijn eigen team en kanaal te beginnen; Hashtag United was geboren.

➡️ http://bit.ly/YTsucces

Laurens Van Geneugden